5 copywritingtips voor jouw webshop

Verkopen op je webshop dat doe je niet alleen met geweldige producten en uitmuntende diensten, je doet het ook met aantrekkelijke beelden én met woorden. Met doordachte marketing en slimme communicatie. In deze blogpost hebben we het over verleiden met woorden en hoe jij van jouw webshop een knallend succes maakt!

Storytelling

Iedereen houdt van een goed verhaal. Tenminste, wanneer je ‘t goed kan vertellen. Het doel van storytelling? Een verhaal meegeven dat emotie teweegbrengt, een verhaal dat verbindt.

Wat onthoud je makkelijker: een droge tekstadvertentie voor een opleiding e-commerce waar je leest dat 60% van de cursisten slaagt en 15% een succesvolle webshop opent? Of toch eerder een aanstekelijk verhaal van Jef de winkelier die na corona bijna zijn deuren moest sluiten, maar door zich bij te scholen uiteindelijke tien keer zo succesvol is? Golden ticket naar triomf? Gebruik anekdotes en gebeurtenissen uit het leven gegrepen om je verhaal echt tastbaar te maken.

Bind klanten aan jouw persoonlijkheid

Wees je eigenste zelf, je moet je niet beter voordoen dan je bent. Veelbelovende, maar loze beloften spuien of klakkeloos woorden herkauwen die zowat iedereen in jouw vak op zijn website heeft staan is niet alleen ongelooflijk saai, het heeft ook nul impact. Die woorden blijven gewoonweg niet plakken. Vermijd stoffige clichés à la “Wij leveren topservice en staan altijd voor u klaar” en probeer iets origineler uit de hoek te komen. Vertel hoe je die topservice precies levert en hoe je klanten je kunnen bereiken. Toon aan hoe jij je onderscheidt van de concurrent: misschien gaat afrekenen bij jou supergemakkelijk doordat je werkt  met slimme betaalsystemen? Moet dat dan allemaal in hele dure woorden en opgedikt langs alle kanten? Welnee, door gewoon eerlijk en open te zijn kom je al een heel eind. Er is maar één jij en die mag gehoord worden. Persoonlijke communicatie is hot en corporate copy is NOT! Om van je copy een echte klantenbinders te maken laat je ook in je teksten een beetje van jezelf zien. Zeker als kleine zelfstandige kan je zo een verschil maken. En zeg nu zelf, er is niets makkelijker dan gewoon jezelf zijn, toch? “Maar wat als ze me niet tof vinden?” Ego’s aan de kant en gewoon lekker beginnen met schrijven is de boodschap!

Research

Krijg je al de flow al wat te pakken? Goed zo, want je kan niet genoeg oefenen. Hoe meer je schrijft, hoe beter je teksten zullen worden. Waarover je moet schrijven? Net zoals je je webshop betaalmethoden wil afstemmen op je doelpubliek – Bancontact voor Belgen, iDEAL voor Nederlanders, PayPal voor internationale betalingen zal je ook je copywriting afstemmen op je klant. Zomaar wat in het wilde weg schrijven, is geen goed idee. En ja, dat vergt natuurlijk wel wat inlevingsvermogen. Hiervoor dompel je je best helemaal onder in de wereld van je buyer persona, oftewel klant. Leer hen kennen, kom erachter wat hen beweegt. Resultaat van deze tips? Teksten die raken, blijven plakken en bovenal converteren!

Laatste berichten

Wat je misschien ook leuk vindt

De kracht van Petit Forestier in koeltransport

Wat maakt Petit Forestier zo bijzonder? Ze zijn niet alleen de grootste Europese verhuurder van koelvoertuigen, maar ook een bedrijf dat de technologie en...

Welke vaardigheden heeft een muziekliefhebber nodig als hij of zij aan de slag gaat met zakelijk engels?

Hoe ontwikkel je de vaardigheden voor zakelijk Engels als muziekliefhebber? Als muziekliefhebber ben je waarschijnlijk gepassioneerd over muziek en heb je veel interesse...

In hoeverre voelt u zich geïnspireerd door muziek na het verwerven van een zakelijk grijs kenteken?

Muziek heeft een grote impact op iedereen, maar voor velen kan het een extreem krachtige bron van inspiratie zijn. Vooral als het gaat om...